< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Het draagvlak onder autobestuurders voor intelligente snelheidsassistentie (ISA) in de lage landen: resultaten van een grootschalig onderzoek in Nederland en Vlaanderen

Boekbijdrage - Boekhoofdstuk Conferentiebijdrage

Snelheid en overdreven snelheid worden algemeen beschouwd als belangrijke oorzaken van verkeersongevallen. Snelheidsassisterende systemen geplaatst in het voertuig kunnen bijdragen om de veiligheid en de leefbaarheid op de weg te verhogen. Verschillende studies hebben aangetoond dat ISA een gunstig effect heeft op de verkeersleefbaarheid. Tot vandaag is implementatie uitgebleven. Eén van de meest aangegeven reden is dat er geen draagvlak zou zijn bij de bestuurders. Deze bijdrage richt zich op de acceptatie van ISA bij autobestuurders. In Vlaanderen en Nederland werd einde 2009 een grootschalige survey gehouden waarbij 6370 personen reageerden in België en 1158 in Nederland. De respondenten gaven aan dat hun eigen rijgedrag van grote invloed kan zijn op ongevallen en verkeersveiligheid en dat ondersteuning in hun rijgedrag door technologie niet wordt afgewezen. Bijna 95% van de respondenten is voorstander van ISA: zeven op tien chauffeurs wil een informatief of waarschuwend systeem. Bij drie op 10 bestuurders gaat de voorkeur naar meer ingrijpende en limiterende systemen. Informatieve en waarschuwende ISA kent een vrij hoog draagvlak en de inspanningen zoals financiële steun door overheden om een hogere implementatiegraad te verkrijgen is niet noodzakelijk. Wil men naar meer ingrijpende systemen gaan dan is een financiële ondersteuning voor de bestuurder niet onbelangrijk zolang de implementatie billijk en fair verloopt.
Boek: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Papers
Aantal pagina's: 1
Jaar van publicatie:2010
Toegankelijkheid:Closed