< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Er schuilt een mentor in iedere leraar. Het belang van sociale verbondenheid met collega's tegen de uitval van beginnende leraren

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

De cijfers liegen er niet om. Het aantal beginnende leraren die vroegtijdig het beroep verlaten - in het Vlaams secundair onderwijs zelfs tot 22% - is alarmerend. Deze prangende realiteit, die bovendien niet louter Vlaams is, heeft er toe geleid dat vandaag de dag meer aandacht uitgaat naar het begeleiden van beginnende leraren. In deze studie onderzoeken we naast de formele relatie tussen de mentor en de mentee ook de impact van sociale verbondenheid met collega’s in de school op de beslissing van beginnende leraren om het beroep te verlaten en in welke mate deze impact anders is voor beginnende dan wel ervaren leraren.
Tijdschrift: Impuls voor Onderwijsbegeleiding
ISSN: 1373-4318
Issue: 1
Volume: 47
Pagina's: 21 - 29
Jaar van publicatie:2016
Toegankelijkheid:Open