< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Een moeizame start van de secundaire schoolloopbaan: de rol van genderidentiteit en schoolverbondenheid

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Deze studie kadert binnen het Procrustes-project en baseert zich op gegevens van meer dan 5000 leerlingen uit 55 Vlaamse secundaire scholen. Er wordt onderzocht of jongens vaker dan meisjes een B- of C-attest krijgen na hun eerste jaar secundair onderwijs. De genderkloof in het onderwijs wordt ruimer bekeken dan enkel in termen van verschillen tussen jongens en meisjes. Jongens en meisjes worden blootgesteld aan genderstereotypen die hun ideeën omtrent mannelijkheid en vrouwelijkheid beïnvloeden. Jongens en meisjes die van zichzelf vinden niet aan te sluiten bij de dominante visies op enerzijds mannelijkheid en anderzijds vrouwelijkheid, identificeren zichzelf als gender-a-typisch. Leerlingen die zichzelf als genderatypisch beschouwen, omdat ze zich anders voelen dan hun geslachtsgenoten, zouden zich wel eens minder thuis kunnen voelen op school. Dit kan hun schoolresultaten negatief beïnvloeden. Jongens hebben ongeveer dubbel zoveel kans op een C-attest als meisjes, onder controle van andere kenmerken (bv. migratie-achtergrond, socio-economische status). Er is geen geslachtsverschil in het krijgen van een B-attest. Wie zich als minder gendertypisch identificeert, loopt meer kans op een C-attest dan wie zichzelf eerder als een typische jongen of meisje beschouwt. Dit geldt zowel voor jongens als voor meisjes. Leerlingen hebben dus meer kans om een jaar te moeten blijven zitten als ze zichzelf eerder als U+2018andersU+2019 beschouwen dan het beeld dat ze zelf hebben van een typische jongen of meisje. Genderatypische leerlingen voelen zich minder verbonden met school en dit verklaart deels waarom ze meer kans maken op een C-attest. Aandacht voor de mate waarin jongens en meisjes zich verbonden voelen met hun school is nodig, al zeker voor die jongens en meisjes die van zichzelf vinden niet te passen binnen het dominante beeld van de typische jongen of het typische meisje. Genderstereotypen dienen doorbroken te worden, ook binnen de schoolmuren. Bovendien is er niet enkel sprake van een jongensprobleem in het Vlaamse secundair onderwijs. Ook de schoolloopbaan van sommige meisjes verloopt niet vlot. Een schoolbeleid dat genderstereotypen doorbreekt en leerkrachten ondersteunt bij het versterken van hun gendersensitiviteit in hun interacties met jongens en meisjes in de klas lijkt welgekomen en nodig.
Boek: Gender(en) : over de constructie en deconstructie van gender bij Vlaamse jongeren
Pagina's: 157 - 173
ISBN:9789033498039
Jaar van publicatie:2014
Toegankelijkheid:Open