< Terug naar vorige pagina

Project

Zoekgedrag op de huwelijksmarkt, gezinsvorming en economische beslissingen: een "revealed preference" analyse.

Het doel van dit project is huwelijksbeslissingen expliciet te integreren in de bredere context van huishoudens. Hierbij houden we rekening met de mogelijkheid om uit de echt te scheiden, om zo het samenspel beter te begrijpen tussen het zoeken naar partners, gezinsvorming en economische beslissingen. Het centrale idee is dat een investering in het vermogen om te zoeken naar een betere partner niet alleen de kenmerken van de match beïnvloedt, maar ook effect heeft op de onderhandelingspositie binnen de relatie door de kwaliteit van de externe opties in de analyse mee te nemen in geval van een echtscheiding. We introduceren zoekfricties in de huwelijksmarkt aan de hand van twee benaderingen. In een eerste benadering zullen we een 'search and matching' model voorstellen waarbij zoekfricties worden vastgelegd door een matching-functie. De tweede benadering is gebaseerd op de empirische observatie dat de meeste echtgenoten elkaar vinden via vrienden. Hierbij zullen we een huwelijksmarkt bestuderen waarin de keuze van partners wordt beperkt door iemands sociale netwerken. We zullen niet-parametrisch de modellen schatten via een "revealed preference" analyse om een structurele beschrijving te geven van toewijzingen binnen het huishouden, dat mee bepaald wordt door het zoekgedrag van de huidige en toekomstige externe mogelijkheden op huwelijksmarkten. Dit alles impliceert een betere beschrijving voor het modelleren van het zoekgedrag over het besluitvormingsproces binnen het huishouden. Op zijn beurt levert dit een krachtiger analyse op van het keuzegedrag van de huishoudens en de gevolgen voor het welzijn van de echtgenoten en hun kinderen.
Datum:1 jan 2019 →  31 dec 2022
Trefwoorden:HUWELIJKSMARKT, ECONOMIE, SOCIALE NETWERKEN
Disciplines:Huishoudelijk gedrag en familieorganisaties
Project type:Samenwerkingsproject