< Terug naar vorige pagina

Project

Zelftoetsing als een aanpak voor het verbeteren van leesvaardigheden in het lager secundair onderwijs in de context van de Chinese curriculumhervormingen

Dit PhD onderzoek onderzoekt de impact van zelftoetsing op de verwerving van leesvaardigheden. Dit wordt gerelateerd aan een theoretische referentiekader m.b.t. metacognitie, motivatie (self-efficacy, beliefs, testangst) en leesvaardigheden. De volgende onderzoeksvragen staan centraal: RQ1. Wat zijn de beliefs van leerkrachten en lerenden m.b.t. toetsing? RQ2. Wat zijn de beliefs van leerkrachten en lerenden m.b.t. zelftoetsing? RQ3. Hoe succesvol zijn de strategieën om zelftoetsing te bevorderen bij het leren lezen? RQ4. Wat is de impact van zelftoetsing op leesmotivatie, self-efficacy en leesvaardigheid? RQ5. Hoe kunnen leerkrachten de betrouwbaarheid en validiteit van de zelfevaluatie verhogen?

Datum:1 mrt 2010 →  28 feb 2014
Trefwoorden:percepties en opvatting, lezen, zelftoetsing, metacognitie
Disciplines:Computer hardware, Scientific computing, Andere computer ingenieurswetenschappen, informatietechnologie en mathematische ingenieurswetenschappen, Computertheorie, Onderwijskunde, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen