< Terug naar vorige pagina

Project

Wetenschap, expertise en democratie

Het project onderzoekt de verantwoordelijkheid van leken (niet-experten), experten en van de maatschappij als geheel in
situaties waarin experten worden geraadpleegd of spontaan hun opinie kenbaar maken. Die verantwoordelijkheden
kunnen als volg worden omschreven:
(a) de verantwoordelijkheid van de beginneling in het evalueren van – vaak tegenstrijdige – expertise; bijvoorbeeld, welke
experten te vertrouwen en in welke omstandigheden op welke experten een beroep te doen?
(b) de verantwoordelijkheid van de expert; bijvoorbeeld, welke epistemische normen en waarden dienen gerespecteerd te
worden?
(c) de verantwoordelijkheid van de samenleving in het kaderen van wetenschap en wetenschappelijke expertise;
bijvoorbeeld, hoe kunnen conflicten tussen expertise en democratie opgelost worden – in welke mate kan een democratie
‘geëxpertiseerd’ worden, en, in welke mate kan expertise gedemocratiseerd worden.
Het invullen van elk van deze verantwoordelijkheden, alsook het filosofisch expliciteren van hun onderlinge relaties, vormt
het overkoepelende doel van dit project

Datum:1 jan 2010 →  31 dec 2015
Trefwoorden:filosofie, Wetenschap, expertise en democratie
Disciplines:Andere filosofie, ethiek en religiestudies niet elders geclassificeerd, Ethiek, Filosofie, Theorie en methodologie in de filosofie