< Terug naar vorige pagina

Project

Wat betekent het om sociaal competent te zijn online? Een onderzoek naar de definitie, relaties, en voorspellers van online en offline sociale competentieprofielen.

Sociale competentie in face-to-face interacties brengt verscheidene sociale en welzijns-gerelateerde voordelen met zich mee. Aangezien geen duidelijkheid bestaat inzake de betekenis van sociale competenties binnen online interacties, is het moeilijk om de daaraan verbonden voor- en nadelen in te schatten. Bovendien is er geen representatief meetinstrument om online sociale competenties te beoordelen beschikbaar. Bijgevolg betreft het eerste doel van de studie de ontwikkeling van een meetinstrument inzake online sociale competenties. Dit meetinstrument zal verder gehanteerd worden om te achterhalen of individuen in de volgende sociale competentiegroepen opgedeeld kunnen worden: hoge offline en online sociale competentie, hoge offline en lage online sociale competentie, lage offline en hoge sociale competentie, en lage offline en hoge online sociale competentie. Dit zal dan ook de eerste keer zijn dat de onderzoeksliteratuur alle mogelijke combinaties van offline en online competenties in acht neemt. Vervolgens zal het van belang zijn om inzicht te verwerven in de kenmerken van individuen binnen ieder competentieprofiel en te achterhalen of bepaalde competentieprofielen de kans op technologische verslavingen, relationele kwaliteit, cyberpesten, slachtofferschap, geweldpleging en veerkracht verandert. Samen kunnen deze projectdoelen leiden tot de ontwikkeling van een innovatie aanpak om inzicht te verkrijgen in de intersectie tussen online en offline communicatie.
 

Datum:1 okt 2019 →  31 okt 2021
Trefwoorden:online social competency, online communication, emerging adults
Disciplines:Interpersoonlijke communicatie, Media- en communicatietheorie