< Terug naar vorige pagina

Project

Het snel leren schakelen van gewichtsverplaatsing: gedragsmatige, neurale en neuromusculaire correlaten van veroudering

Ouderen hebben problemen met het verplaatsen van hun lichaamsgewicht, wat inherent is aan loopproblemen en vallen. Gedurende een lange tijd werd houdingsregulatie beschouwd als automatisch en reflexmatig, met een minimale rol van aandacht. Paradigma’s met dubbeltaken hebben echter aangetoond dat houdingsregulatie een aanzienlijke aandacht component vereist, welke afhankelijk is van leeftijd. Bovendien is er weinig bekend over het opnieuw aanleren van gewichtsverplaatsing, laat staan de mechanismen die ten grondslag liggen aan het motorisch leren van balans bij veroudering. Het bestuderen van de spiercoördinatie en –activeringspatronen, evenals de neurale mechanismen, is zodoende van groot belang om ons begrip van de plasticiteit van balanscontrole te vergroten. Het huidige project beoogt nieuwe inzichten te verkrijgen in de gedragsmatige en neurale componenten van problemen met gewichtsverplaatsing. Daarnaast wil dit project nieuwe kennis genereren over de oefen- en consolidatie-effecten van gewichtsverplaatsing en de daarbij optredende veranderingen in de hersenen. Een virtueel spel (WESP-taak) zal gebruikt worden om gewichtsverplaatsing te testen en te oefenen tijdens verschillende snelheden en dubbeltaak condities. Daarnaast zal elektromyografie (EMG) worden gebruikt om spieractivatiepatronen te meten en ‘functional near-infrared spectroscopy’ (fNIRS) om veranderingen in hersenactiviteit vast te leggen tijdens het uitvoeren en leren van een houdingstaak. De resultaten van dit project kunnen zodoende een basis vormen voor het implementeren van op technologie gebaseerde trainingen om houdingsstabiliteit te verbeteren in ouderen en PD.

Datum:13 nov 2017 →  9 mei 2023
Trefwoorden:Parkinson, Neural mechanisms, Motor learning, Balance, Caren
Disciplines:Orthopedie, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen
Project type:PhD project