< Terug naar vorige pagina

Project

Valorisatie van geïntegreerd en actiegericht onderwijs voor duurzame ontwikkeling op school (VALIES)

De leeruitkomsten van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO) reflecteren doorgaans een verandering in de kennis van lerenden over duurzaamheidskwesties, maar dat vertaalt zich zelden tot nooit in toegenomen attitudes of competenties om ook effectief duurzame ontwikkeling aan te pakken. Hoewel er een groeiende consensu bestaat over wat de leeruitkomsten van EDO zouden moeten zijn, is er verre van een consensus over hoe ze te meten.Er is bovendien een lacune als het aankomt op empirie over hoe die uitkomsten bereikt zouden kunnen worden binnen EDO, als het aankomt op op onderwijspraktijk en beleid.

VALIES heeft als ambitie om die lacunes te vullen. De centrale delen van eht project zijn:

  1. het bestuderen van de kritische succesfactoren voor het succesvol implementeren van geïntegreerde en actiegerichte EDO in de Vlaamse scholen
  2. het operationaliseren of meetbaar maken van de leeruitkomsten van EDO (actiecompetenties)
  3. het ontwikkelen en bestuderen van de effectiviteit van educatieve tools die actiecompetenties willen stimuleren
Datum:1 sep 2017 →  31 aug 2021
Trefwoorden:VALIES
Disciplines:Andere economie en bedrijfskunde, Burgerschap, immigratie en politieke ongelijkheid, Internationale en vergelijkende politiek, Multilevel governance, Nationale politiek, Politiek gedrag, Politieke organisaties en instellingen, Politieke theorie en methodologie, Openbaar bestuur, Andere politieke wetenschappen