< Terug naar vorige pagina

Project

“Elk kind is een winnaar": Het ontwikkelen van competentie die levenslang engagement in fysieke activiteit bevordert?

Lichamelijke inactiviteit is een van de leidende gezondheidsrisico's gerelateerd aan de wereldwijde obesitas-epidemie
en chronische ziekten zoals diabetes. Het aantal inactieve kinderen is ontmoedigend, en veel
professionals zoeken naar effectieve manieren om de blijvende deelname van kinderen aan fysiek te stimuleren
activiteit. Dit heeft recentelijk geleid tot een geleidelijke maar goed gevestigde verschuiving (vooral in de VS) in de cultuur
op het gebied van jeugdsport en fysieke activiteit, geïllustreerd door wijdverspreide initiatieven zoals "alles
kind is een winnaar ". Kinderen die deelnemen aan georganiseerde fysieke activiteiten worden allemaal behandeld als laureaten,
vaak overladen met complimenten en een medaille-medaille, ongeacht hun feitelijkheid
prestaties of competentie. Hoewel kinderen waarschijnlijk genieten van hun moment in de schijnwerpers,
de vraag rijst of het echt nuttig is voor kinderen om te denken dat ze een toekomst kunnen worden
Olympisch kampioen, zelfs als ze in feite een lage motorische competentie hebben (en dus overschatten
zich)?
Dit project beoogt 1) het onderzoeken van de relaties tussen overschatting van persoonlijke motoriek
competentie en betrokkenheid bij fysieke activiteit bij Amerikaanse en Vlaamse kinderen, en 2)
ontwarren van de onderliggende mechanismen (bijvoorbeeld narcisme) en contextuele precursors (bijv.
feedback) die tot overschatting leiden. Deze inzichten laten toe om te begrijpen of en waarom
strategieën die worden gebruikt om de waargenomen competentie van kinderen te vergroten, zijn min of meer effectief
bevorderen betrokkenheid bij fysieke activiteit.

Datum:1 okt 2017 →  31 aug 2020
Trefwoorden:fysieke activiteit