< Terug naar vorige pagina

Project

Trajecten van schoolaanpassing bij de overgang van de kleuter- naar de lagere school.

Met dit project willen we enkele hiaten in het onderzoek rond de overgang van de kleuter- naar lagere school opvangen. Deze overgang wordt omschreven als een "kritische periode" voor de ontwikkeling van academische en sociale vaardigheden bij de leerling (Entwisle & Alexander, 1998) en is daarom een cruciale periode van studie. We hebben drie doelstellingen: Allereerst onderzoeken we trajecten van schoolaanpassing tijdens deze transitie: zijn er veranderingen in de verschillende aspecten van schoolaanpassing en hoe zijn deze ontwikkelingstrajecten gerelateerd aan elkaar? De onderzochte aspecten van schoolaanpassing zijn, in lijn met recente multidimensionele modellen (Ladd, 2003), de academische prestaties van leerlingen, maar ook hun schools welbevinden, sociaal (externaliserend en internaliserend probleemgedrag) en leergerelateerd gedrag in de klas (coöperatieve en onafhankelijke klasparticipatie). Ten tweede worden factoren in het kind en (het samenspel met) de interpersoonlijke omgeving onderzocht die de trajecten van schoolaanpassing tijdens de transitie mee bepalen. Hierbij leggen we de klemtoon op de mogelijke rol van de kwaliteit van de leerkracht-leerlingrelatie. Ten derde onderzoeken we of trajecten van vroege schoolse ervaringen (inclusief relationele ervaringen) latere trajecten van schoolaanpassinge aan het einde van de lagere school voorspellen.
Datum:1 okt 2009 →  18 nov 2010
Trefwoorden:Problem behavior, Kindergarten, Well-being at school, Academic achievement, School adjustment trajectories, Teacher-child relationship quality, Elementary school, Classroom participation
Disciplines:Biologische en fysiologische psychologie, Algemene psychologie, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering