< Terug naar vorige pagina

Project

Temperament en opvoeding als predictoren van psychosociale ontwikkeling in kinderen met Autismespectrumstoornis, Downsyndroom en Cerebrale Parese.

Dit project bestudeert hoe het samenspel tussen temperament en opvoeding, vitaal belangrijk voor alle kinderen, de grote variabiliteit in zowel maladaptieve als adaptieve ontwikkeling bij kinderen met een beperking kan helpen verklaren. Op basis van een 3-wave prospectief cohortedesign vergelijken we de transdiagnostische generaliseerbaarheid van temperament-opvoedingsprocessen over drie specifieke ontwikkelingsstoornissen (Autismespectrumstoornis, Downsyndroom, Cerebrale Parese) en typisch ontwikkelende kinderen heen.

Datum:1 jan 2017 →  31 okt 2021
Trefwoorden:gedragsproblemen, temperament, opvoeding
Disciplines:Klinische en counseling psychologie, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Psychiatrie en psychotherapie, Ouderschap en gezinseducatie, Andere paramedische wetenschappen, Specialistische studies in het onderwijs, Verpleegkunde, Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften, Andere psychologie en cognitieve wetenschappen