< Terug naar vorige pagina

Project

Tegenstrijdige bewegingen: de betrokkenheid van Senegalese migranten en hun kinderen bij de religieuze educatie sector in Senegal.

In een klimaat van angst voor islamitische radicalisering wordt de moslim jeugd, en vooral zij die gesocialiseerd zijn in instituties voor islamitisch onderricht, geconfronteerd met heel wat negatieve aandacht. westerse samenlevingen staan vaak ongemakkelijk tegenover jongeren van moslim gemeenschappen en zijn argwanend over hun islamitisch onderricht, zeker wanneer zij voor deze studies naar het buitenland reizen. Dit onderzoek dat zich situeert op de kruising van 'anthropology of religion', 'education research' en 'migration studies', verkent de betrokkenheid van West Afrikaanse diasporas in de religieuze onderwijssector in Senegal, een belangrijke 'hub' voor islam in West Afrika. Eerst wordt nagegaan hoe verblijven met als doel het volgen van religieus onderwijs – tijdens schoolvakanties of langere periodes – de wijze waarop kinderen van de West Afrikaanse diaspora omgaan met Islam beïnvloeden, en hoe zij deze ervaringen integreren wanneer zij terug zijn in het Westen. Hierdoor, wil het project meer inzicht verwerven in de uitdagingen waarmee kinderen van moslim migranten gemeenschappen in het Westen geconfronteerd worden in een context van groeiende Islamofobie en beperkte sociale en economische mogelijkheden. Ten tweede, wil het project inzicht verwerven in de rol van de diaspora, zowel onder de vorm van financiering als ideeën, in de islamitische onderwijssector in Senegal. Hierdoor wil het onderzoek bijdragen tot de kennis over de veranderende dynamiek in de islamitische onderwijssystemen in West Afrika in het algemeen.
Datum:1 okt 2015 →  30 sep 2018
Trefwoorden:SENEGAL, MIGRANTEN
Disciplines:Toegepaste sociologie