< Terug naar vorige pagina
Project
The task-(in)dependency and predictors of children’s strategy adaptivity in arithmetic.
Strategie adaptiviteit, of het vermogen om de meest efficiënte strategie te selecteren voor een gegeven item, is een belangrijke voorwaarde voor wiskundige prestaties en wiskundige ontwikkeling tijdens de kindertijd. Eerdere studies binnen rekenen wezen op sterke individuele verschillen tussen kinderen wat betreft strategie adaptiviteit. Onbekend is of strategie adaptiviteit een taakafhankelijke of taakonafhankelijke vaardigheid is. Deze taak-(on)afhankelijkheid is van belang voor theoretische modellen over wiskundige prestaties, ontwikkeling, en strategische gedrag van kinderen in wiskunde en andere cognitieve domeinen. Tevens zijn er ook belangrijke implicaties voor het wiskundeonderwijs. Daarom onderzoek ik in dit project individuele verschillen en longitudinale veranderingen in strategie adaptiviteit bij kinderen door middel van een ‘cross-lagged panel design’. Dit design laat toe om de voorspellende waarde van eerdere strategie adaptiviteit, taakspecifieke kennis, en executieve functies op de latere strategie adaptiviteit te meten voor een groep 9- tot 13-jarigen die verschillende rekentaken oplossen.
Datum:1 okt 2023 → 30 sep 2024
Trefwoorden:Strategy adaptivity, Arithmetic, Longitudinal development, Executive functions, Structural equation modeling
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wiskunde en rekenvaardigheid, Primair onderwijs, Secundair onderwijs, Cognitieve processen