< Terug naar vorige pagina

Project

Taal- en literatuuronderricht in de zestiende eeuw: Vergilius en Homerus aan het Leuvense Collegium Trilingue

Het humanisme bracht in de Renaissance grote veranderingen teweeg in schoolcurricula over heel  Europa. Men doceerde de Latijnse en Griekse taal en literatuur op een nieuwe manier; de interpretatie van klassieke werken werd kritisch herzien. Hoewel dit vernieuwende pedagogische gedachtegoed al in enig detail is bestudeerd, in het bijzonder wat Italië betreft, ontbreken dergelijke studies voor de Zuidelijke Nederlanden. Het hier voorgestelde project beoogt een diepgaande studie van het Leuvense Collegium Trilingue of Drietalencollege, een uitzonderlijk voorbeeld van een meertalig academisch instituut in de Renaissance. Centraal in het project staan twee corpora van recent ontdekte tekstedities met studentenannotaties: het ene richt zich op Vergilius, het andere op Homerus. Naast een gedetailleerde studie van de lespraktijk van het Collegium Trilingue op basis van deze lesnotities, zal het project eveneens een bijdrage leveren op vlak van de receptie van Vergilius en Homerus, alsook in het domein van universiteitsgeschiedenis. De studie van het Leuvense taal- en literatuuronderricht aan het Collegium Trilingue zal in een bredere context worden geplaatst door een grondige vergelijking met de praktijk aan het Collège de France in Parijs.

Datum:1 jan 2017 →  Heden
Trefwoorden:Renaissance, Collegium Trilingue, Humanist Education, Vergil, Homer, University History, Intellectual History
Disciplines:Talen, Literatuurwetenschappen
Project type:PhD project