< Terug naar vorige pagina

Project

Startleeftijd en buitenschools contact met Engels: Engels leren in en buiten de school in Vlaanderen en Noorwegen

Blootstelling aan de vreemde taal is cruciaal voor het taalverwervingsproces. Taalleerders kunnen in de klas (= formeel taalonderwijs) maar ook buiten de klas contact hebben met de vreemde taal. In regio’s waar anderstalige tv-programma’s en films ondertiteld worden (= T1 ondertiteling), hebben taalleerders al van jongs af aan veel contact met het Engels (Hannibal Jensen, 2017; Puimège & Peters, 2019) omdat Engels de dominante taal is in de media en popcultuur. Bijgevolg pikken deze kinderen al heel wat Engels op buiten school. Dit project heeft als doel om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen taalcontact en taalverwerving door de mechanismen te onderzoeken die het taalleerproces beïnvloeden van taalleerders Engels die in een omgeving opgroeien met veel blootstelling aan het Engels maar die verschillen qua startleeftijd voor formeel Engels taalonderwijs. We zullen twee regio's vergelijken: Noorwegen, waar leerlingen op de leeftijd van 6-7 jaar met lessen Engels beginnen en Vlaanderen waar leerlingen pas in het secundair onderwijs op de leeftijd van 12 of 13 jaar met lessen Engels starten. Dit project wil onderzoeken of zo een vroege start een effect heeft op de Engelse taalvaardigheid en taalontwikkeling van leerlingen wanneer er ook veel buitenschools contact met Engels is.

Datum:1 feb 2021 →  Heden
Trefwoorden:Extramural English, Starting age, Language learning, English-as-a-Foreign-Language
Disciplines:Taalverwerving
Project type:PhD project