< Terug naar vorige pagina

Project

Spiegeltje, spiegeltje op mijn ‘Wall’, Hoe kan ik me vergelijken met de Influencers die ik volg? Een Onderzoek Naar de Impact Van Media Multitasking Met Social Network Sites op de Vatbaarheid Voor Influencer Marketing Bij Jongeren.

Jongeren zijn vandaag meer dan ooit actief op sociale netwerk sites (SNS) en gaan erg vaak simultaan andere media (bv. televisie) gebruiken. In deze sociale media multitasking (SMM) context worden jongeren heel erg vaak geconfronteerd met gesponsorde posts van influencers. Enkele studies onderzochten reeds hun vatbaarheid t.a.v. die gesponsorde influencer content, maar de multitasking context waarin die geconsumeerd wordt werd nog niet in kaart gebracht. Het doel van dit project is dan ook om via twee vooropgestelde parallelle psychologische processen de vatbaarheid van jongeren t.a.v. influencer marketing te onderzoeken. We stellen voorop dat die beïnvloed zullen worden door de uitputting van executieve controle in een SMM context. Het eerste proces onderzoekt de impact van SMM op reclamewijsheid en de geloofwaardigheid van de influencer, terwijl het tweede proces de effecten op sociale vergelijking en eigenwaarde zal onderzoeken. De modererende impact van het type SNS gebruik (passief vs. actief) en de herhaling van gesponsorde influencer content zal ook bekeken worden. Een combinatie van ecologische situationele metingen gedurende 2 weken, experimentele studies en een breed gamma aan innovatieve metingen (bv. eye tracking, hartslagvariabiliteit, monitoring van smartphonegebruik, enz.) zullen gebruikt worden. Dit project zal zich vertalen in duidelijke richtlijnen omtrent de bescherming van jongeren t.a.v. innovatieve marketingtechnieken binnen het huidige medialandschap.

Datum:1 nov 2020 →  Heden
Trefwoorden:Multitasking op sociale media
Disciplines:Andere media en communicatie die niet elders zijn geclassificeerd