< Terug naar vorige pagina

Project

Spelen met het Engels: een ontwikkelingsstudie naar het gebruik van en de reflectie over socio-pragmatisch betekenisvolle Engelse lexicale middelen bij Vlaamse kinderen

Dit project draagt op drie manieren bij aan het opkomende veld van ontwikkelingssociolinguïstiek, dat bestudeert hoe kinderen de gangbare normen van taalvariatie uit hun gemeenschap verwerven. Tot dusver benadrukt dit veld de productie van fonetische standaardtaal- en omgangstaalvarianten bij kleuters. Dit project richt zich daarentegen op (1) contactgebaseerde lexicale variatie (2) in de overgang van kindertijd naar adolescentie; (3) waarbij het perspectief van taalproductie wordt verrijkt met inzicht in taalbewustzijn. Specifiek belichten vier types data de evolutie in het gebruik van en de reflectie over socio-pragmatisch betekenisvolle Engelse lexicale middelen bij Vlaamse kinderen (‘superhero’, ‘oh my God!’). Eerder onderzoek toont de hoge receptieve kennis van Engelse termen bij lagereschoolkinderen, maar minder is geweten over hun spontane gebruik ervan. Die kennis inwinnen zal ons algemeen inzicht vergroten in de relatie tussen taalverwerving, taalcontact en taalverandering.
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:sociolinguistics, acquisition, English, Dutch, language awareness, language production, anglicisms
Disciplines:Sociolinguïstiek, Nederlandse taal