< Terug naar vorige pagina

Project

Social Media Food Marketing en het effect ervan op het voedingsgedrag van adolescenten

Overgewicht en obesitas zijn sinds jaren belangrijke bekommernissen in de wereldwijde gezondheidszorg. Een belangrijke determinant van overgewicht is de obesogene omgeving waarin we leven, deels gepromoot door de voedingsmiddelenindustrie. Voedselmarketing beïnvloedt voedingskeuzes en waargenomen normen, vooral bij kinderen en adolescenten, en bouwt een leven lang voedingsvoorkeuren en merkentrouw op. Het effect van marketing op voedingsgedrag is een hedendaags onderwerp, maar eerder onderzoek richtte zich voornamelijk op kinderen of volwassen consumenten. Gezien het gebrek aan literatuur over adolescenten, richt dit project zich op de invloed van voedselmarketing op gedrag tijdens de adolescentie. Het doel van dit onderzoek is met name om de invloed van sociale media op het voedingsgedrag van adolescenten tussen de 13 en 19 jaar te beoordelen. Om het effect van voedselmarketing via sociale media op het voedingsgedrag van adolescenten te beoordelen, zal eerst een cross-sectioneel onderzoek worden ontwikkeld om de algemene zelfgerapporteerde invloed van sociale media op de houding en het gedrag van jonge adolescenten te meten. Vervolgens zal een reeks experimenten worden uitgevoerd om het waargenomen effect van social media-voedselmarketing te beoordelen, met name voedseladvertenties, aanbevelingen van beroemdheden en peer-to-peer advertenties, over voedingsattitudes en gedrag.

Datum:6 nov 2017  →  Heden
Trefwoorden:Food marketing, Social media, Adolescent, Nutrition, Behavior
Disciplines:Communicatie, Communicatietechnologie
Project type:PhD project