< Terug naar vorige pagina

Project

SizeZeroWaste (SZW)

De Europese Commissie legt met de Europese Green Deal en het gekoppelde actieplan Circulaire Economie het fundament voor de transitie naar een circulaire economie. Het actieplan formuleert de ambitie om duurzame producten, diensten en businessmodellen de norm te maken en afvalproductie maximaal te vermijden en identificeert textiel als een van de belangrijke waardeketens voor actie. Ook de Vlaamse regering laat de doelstelling optekenen om van Vlaanderen tegen 2030 een circulaire koploper te maken in Europa. Verschillende acties worden regionaal uitgerold, waaronder de opmaak van de werkagenda circulaire maakindustrie (olv OVAM en VLAIO), met als focus consumententextiel. De sector consumententextiel krijgt extra aandacht omwille van de negatieve milieu-impact en de omvangrijke waardeketen met veel tewerkstelling en omzet (er is een sterke economische winstmarge). Daarnaast heeft de coronacrisis de kaarten dooreengeschud en is men op zoek naar vernieuwing en nieuwe manieren om hun klanten aan zich te binden. Bedrijven die circulaire diensten in hun business model opnemen ervaren een competitief voordeel. Maar om een circulair business model te doen slagen, is net een goed inzicht in die consument cruciaal. Immers, zonder gemotiveerde klant vindt er geen verkoop of gebruik plaats van het circulair product of business model en zal het moeilijk blijven om de circulaire economie een definitieve doorstart te laten kennen. We ontwaren binnen de sector veel innovatie-onzekerheid omtrent circulaire businessmodellen: bedrijven worden gestimuleerd om (bvb) in te zetten op leensystemen (Product-as-a-Service), maar zien te weinig goede voorbeelden die hier in slagen. Men krijgt de indruk dat ‘de klant er niet om vraagt’ en dat circulair innoveren bijgevolg maar zelden succesvol is. Het is duidelijk dat er een sterke nood is aan kennisvertaling over circulair ondernemen binnen de sector gekoppeld aan meer kennis en inzichten in de ‘demand-side’ bij de consument en effectieve communicatiestrategieën als middel om consumenten van de meerwaarde van deze circulaire businessmodellen te overtuigen én aan zich te binden. Alles opgeteld zal deze kennistransfer hen toelaten succesvoller te innoveren en de slaagkansen om een omslag te maken naar een circulair business model te vergroten.

Algemeen doel Met dit project willen Thomas More Mechelen-Antwerpen (TMMA) en Universiteit Antwerpen (UA) een transfer realiseren van beschikbare kennis over ‘de duurzame mentaliteit’ van de Vlaamse consument en de marktacceptatie van circulaire businessmodellen in de consumententextielsector (kort: mode-). Deze kennis zetten we om naar een (online) decision support toolbox (afgekort als DST) waarmee we de Vlaamse mode-KMO en eenmanszaken willen ondersteunen bij de implementatie van circulaire principes en businessmodellen. Bedrijven worden hierdoor bijgestaan in de vraagstukken: wat zijn de kosten-baten en de haalbaarheid van circulaire acties (kostenmodel e.a. bepalende factoren), welke doelgroep trek je hiermee aan, wie haakt er af (segmentering), hoe communiceer je hier succesvol over en hoe kan je het engagement bij de consument verhogen?

Concrete doelen 1) Kennisbundeling: Verzamelen en bundelen van kennis over innovatieve circulaire businessmodellen, de mentaliteit van de Vlaamse consument tegenover deze circulaire businessmodellen in de mode (consumentenprofielen) en duurzaamheidscommunicatie. Reeds beschikbare onderzoeksresultaten van Thomas More over consumentenprofielen en acceptatie van circulaire businessmodellen in de mode (afgekort als CBMM), duurzaamheidscommunicatie en ontwikkeling van kostenmodellen nemen hierin een centrale rol. 2) Vertaling van kennis naar instrumenten (Decision Support Toolbox) voor de mode-KMO. We vertalen de beschikbare kennis naar bruikbare en laagdrempelige instrumenten in nauwe samenwerking met de begeleidingsgroep en bundelen deze samen met een gebruikershandleiding in de online Decision Support Toolbox. Dit geheel aan instrumenten zal de ondernemers toelaten om inzicht te krijgen in (1) de kosten-baten en de haalbaarheid van circulaire acties (kostenmodel e.a. bepalende factoren), (2) de marketfit; welke doelgroep trek je hiermee aan, wie haakt er af (segmentering), en (3) effectieve communicatie strategieën: hoe communiceer je hier succesvol over en hoe kan je het engagement bij de consument verhogen? De instrumenten en de gebruikershandleiding worden in ten minste vier proeftuinen getoetst en gevalideerd op hun gebruiks- en businesspotentieel voor het brede werkveld. 3) Kennisverspreiding: resultaten zijn publiek beschikbaar voor brede doelgroep via on-/offline kanalen.

Datum:1 dec 2022 →  Heden
Trefwoorden:circulaire economie, mode, textiel, business modellen, consumentenacceptatie, duurzaamheid
Disciplines:Consumentengedrag, Marketingkanalen en retailing, Strategisch management, Bedrijfsmanagement
Project type:Samenwerkingsproject