< Terug naar vorige pagina

Project

Simulatie strategie voor clinch verbindingen in structuren.

Clinchen is een mechanische verbindingstechniek die door sterke lokale vervorming, twee of meerdere plaatmaterialen met elkaar verbindt. De verbinding komt tot stand door gebruik van een stempel en een matrijs. De sterkte van de verbinding is afhankelijk van zijn geometrie.

Clinchen is een verbidingstechniek die toegepast wordt in domeinen als de automobielindustrie, HVAC en algemene plaatconstructies met plaatdiktes tot 8mm. Clinchverbingen worden hoofdzakelijk belast op schuifkrachten aangezien de sterkte in de normaalrichting vrij beperkt is bij clinchen. Hierdoor worden clinchverbindingen vaak gebruikt in niet kritische constructies onder lage belastingen. Over het mechanisch gedrag van deze verbindingen is vandaag de dag nog weinig gekend in de huidige literatuur.

De clinchverbinding is een geometrisch complexe zone, waar de materiaaleigenschappen sterk variëren van punt tot punt. Indien een constructie meerdere clinchverbindingen bevat is het, omwillen van de rekentijd, onrealistisch om gedetaileerde submodellen van deze verbinding te gaan gebruiken. In dit onderzoek is de doelstelling om de complexe submodellen te vervangen door een representatief equivalent model, die het globaal gedrag van de verbinding kan simuleren. Dit equivalent model bevat een aantal parameters die diene gekalibreerd te worden door middel van een beperkt aantal (numerieke) experimenten.

Datum:6 jan 2015  →  5 jan 2019
Trefwoorden:Clinching, Equivalend modelling
Disciplines:Metallurgie
Project type:PhD project