< Terug naar vorige pagina

Project

Sabbatical Leave - Henk de Smaele.

Dit sabbatsjaar (inclusief 6 maanden Visiting Fellowship in Birkbeck College, University of London) zal dienen om te werken aan een monografie die voorlopig is getiteld: A Political History of the Nude: Citizenship, Sexuality and the Body in the Modern West. Sinds de negentiende eeuw zijn afbeeldingen van het mannelijk naakt uitzonderlijk geworden in de Europese visuele cultuur, terwijl afbeeldingen van vrouwelijk naakt juist heel erg veelvuldig zijn en vrij algemeen zijn aanvaard. Het beeld van de begeerlijke en passieve vrouw paste goed in het algemene vertoog over het sekseverschil en versterkte de genderongelijkheid. Vrouwen waren verondersteld mooier en begeerlijker te zijn, maar ook minder onafhankelijk en rationaal dan mannen. Vrouwen waren meesteressen van het huis, terwijl mannen thuis waren op het forum en - indien noodzakelijk - op het slagveld. Het is nochtans opvallend dat de korte perioden waarin het publieke mannelijke naakt een revival beleefde samenvielen met het opleven van 'republikeinse' (in tegenstelling tot 'liberale') politieke ideeën. Mannelijke naakten waren talrijk in de neoklassieke historieschilderkunst tijdens de Franse Revolutionaire periode. Ze kwamen terug in de socialistische kunst van de late negentiende eeuw, en in de fascistische en nationaal-socialistische propaganda van de jaren 1930. In deze contexten stond het naakte mannelijke lichaam voor macht, kracht en 'mannelijkheid'. Het republicanisme droeg nochtans zelden bij tot de politieke emancipatie van vrouwen. Waarom was het beeld van de naakte man zo'n bedreiging voor liberale politieke culturen, terwijl het werd gepropageerd in republikeinse culturen? Wat was de link tussen liberalisme en het verdwijnen van het mannelijke lichaam? En waarom was de naakte burger zo cruciaal voor de republikeinen?
Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2018
Trefwoorden:POLITIEKE GESCHIEDENIS, MANNELIJKHEDEN, GESCHIEDENIS VAN HET LICHAAM, GENDER
Disciplines:Geschiedenis