< Terug naar vorige pagina

Project

Richting Geoptimaliseerde Virtual Reality Interventies voor het Verbeteren van Balans en Kracht bij Gezonde Ouderen.

Balanstraining in een VirtualReality-omgeving (VR- omgeving) kan voordelen hebben ten opzichte van conventionele balanstraining daar het cognitieve en motorische training combineert, onmiddellijk feedback van uitvoering kan geven en het, door middel van spelletjes, plezier en uitdaging introduceert waardoor de motivatie en de betrokkenheid verbetert. VR-training heeft dus de potentie om ingezet te worden voor balanstraining en het reduceren van het valrisico bij ouderen.  Het geringe aantal studies naar de effecten van balanstraining in een VR-omgeving geven echter tegenstijdige resultaten. Een verklaring voor deze inconsistentie is dat we van op de markt beschikbare spellen niet weten of en in hoeverre de intensiteit en uitdaging van de bewegingen die uitgevoerd moeten worden, optimaal zijn voor het trainen van balans. Daarom is het eerste doel van dit project het bestuderen van de bewegingen die uitgevoerd worden tijdens het spelen van balansspellen in een VR-omgeving.  Vervolgenszal, gebaseerd op de conclusies van dit experiment en aanbevelingen metbetrekking tot balanstraining, een nieuw spel worden ontwikkeld. De nieuwe geoptimaliseerde balansspelletjes zullen getest worden in een pilootstudie bij wijze van een gerandomiseerde trial in een oudere populatie.
Uiteindelijk zullen VR spellen die geoptimaliseerd zijn voor balanstraining van ouderen kunnen bijdragen aan nieuwe trainingsmethodes zoals tele-revalidatie, een mogelijke effectieve en kosten efficiënte methode voor val preventie.
 

Datum:1 okt 2013 →  16 mrt 2018
Trefwoorden:virtual reality
Disciplines:Orthopedie, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen
Project type:PhD project