< Terug naar vorige pagina

Project

Richting dynamische vaarkaarten voor sterk geautomatiseerde binnenvaart

De huidige vaarkaarten in de binnenvaart, en bij uitbreiding het Inland Electronic Chart Display Information System (Inland ECDIS) dat additionele sensor informatie bovenop de kaarten legt en deze vervolgens visualiseert, kunnen niet dynamisch aangepast worden. Bovendien worden deze extra data lagen, bijvoorbeeld afkomstig van een Radar sensor, niet gedeeld tussen verschillende vaartuigen en systemen. Dit, in combinatie met het gebrek aan een xy-nauwkeurigheid van de kaart-objecten, limiteert de notie van de vaaromgeving aanzienlijk, en bijgevolg ook de automatisatie op onze binnenwaterwegen. Hiertoe beoogt deze thesis de elektronische vaarkaarten te bestuderen, mogelijke uitbreidingen te exploreren in de context van verhoogde autonomie, en een modulaire, open Inland ECDIS module te ontwikkelen dat dergelijke dynamische updates van de vaarkaarten kan faciliteren op basis van gedeelde perceptie van verschillende bronnen. Een gedistribueerde sensorfusie-methodologie zal onderzocht en geoptimaliseerd worden om als dusdanig de positie van schepen en objecten te kunnen determineren, alsook om de xy-nauwkeurigheid van de lokale omgeving toe te voegen die geprojecteerd wordt op de kaart. Daarnaast zal dit onderzoek plaatsvinden in nauwe samenwerking met de Vlaamse waterweg om nieuwe kaart-attributen en objecten te bekijken, en suggesties te doen met oog op de International Hydrographic Organization standaard.

Datum:4 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:navigation, inland waterway transport, dynamic charts, sensor fusion, shared situational awareness
Disciplines:Automatisatie en controlesystemen
Project type:PhD project