< Terug naar vorige pagina

Project

Regionet Leuven. Bilan van een pilootproject rond duurzame mobiliteit als hefboom voor een betere ruimtelijke ordening

De doctoraatsstudie zal volgende onderzoekshypotheses en #vraag uitdiepen:(1) Vlaanderen lijkt er niet in te slagen om zijn groeiend mobiliteitsprobleem onder controle te krijgen. De bestaande openbaar vervoersystemen bieden onvoldoende antwoord op de steeds toenemende verplaatsingsbehoefte. De ruimtelijke ordening in Vlaanderen (of het gebrek daaraan) is mee verantwoordelijk voor dit probleem en staat tegelijk een adequateoplossing in de weg. De implementatie van nieuwe openbaar vervoernetwerken lijkt binnen de huidige verkeerskundige, ruimtelijke, economische enmaatschappelijke context in Vlaanderen zeer moeilijk haalbaar.(2) Nochtans zou de uitbouw van een performant regionaal openbaar vervoernetwerk een essentiƫle component van een duurzame mobiliteit kunnen vormen. Dergelijk vraagsturend netwerk zou als hefboom kunnen ingezet worden voor een duurzame ruimtelijke ontwikkeling, die op haar beurt het draagvlaken het succes van het netwerk zou kunnen versterken. (3) Aan welke voorwaarden moet voldaan worden om een vraagsturend OV-netwerk niet alleen effectief, maar ook haalbaar te maken (in termen van prestatie-eisen voor het netwerk, karakteristieken van de fysische context, afstemming van het ruimtelijk beleid, een aangepast juridisch en beleidskader, verbreding van het maatschappelijk draagvlak, financieringsmechanismen, #) ?Hypothese (2) en onderzoeksvraag (3) zijn contextgebonden. Daarom zalde uitdieping ervan hoofdzakelijk gebeuren aan de hand van een exploratieve case-study voor de Leuvense regio, opgebouwd uit volgende stappen: - analyse van de context, - conceptie en ruimtelijke inpassing van een OV netwerk, - ontwerpend onderzoek naar de mogelijke afstemming vande ruimtelijke ontwikkeling op het netwerk, - evaluatie van de impacten de effectiviteit van het netwerk, - onderzoek naar de randvoorwaarden en succesfactoren met betrekking tot de haalbaarheid, - uitwerkingvan een ontwikkelingsstrategie. Tenslotte zal de doctoraatsstudie nagaan in welke mate de randvoorwaarden m.b.t. de haalbaarheid van nieuweOV-netwerken vanuit de casestudy kunnen veralgemeend worden naar de Vlaamse en internationale context.
Datum:4 jun 2012 →  4 jun 2016
Trefwoorden:openbaar vervoer, ruimtelijke ordening, duurzame mobiliteit
Project type:PhD project