< Terug naar vorige pagina

Project

Proclus over onderwijs en inzicht

Dit project beoogt een grondige analyse van Proclus’ theorie van onderwijs. Proclus is een Neoplatonist die in de vijfde eeuw aan het hoofd stond van één van de belangrijkste filosofische scholen, de Atheense Akademie. Hij is de auteur van een complex en omvattend oeuvre, dat diepgravende commentaren op Plato’s dialogen bevat, waarin Proclus zijn visie beschrijft op de Socratische manier om zielen te leiden tot een begrip van de Platoonse Ideeën. Proclus’ commentaren zullen gebruikt worden om de stappen in de opgang tot kennis te identificeren, alsook de pedagogische middelen die daartoe geëigend zijn en de verschillende rollen die Proclus in de onderwijsrelatie onderscheidt en die hij aan de verschillende dialoogpersonages toeschrijft. Tegelijk zal dit ook licht werpen op het pedagogisch belang van dialectiek, elenchus, eros en vooral maieutiek – waar nog geen systematisch onderzoek werd aan gewijd. Dit onderzoek moet ook leiden tot een beter begrip van Proclus’ eigen rol als leraar en commentator van Plato.

Datum:14 feb 2020 →  20 apr 2023
Trefwoorden:Proclus, Education, Teaching, Philosophy, Ancient Philosophy, Philosophy of Education, Epistemology, Understanding, Dialectic
Disciplines:Filosofie van het onderwijs, Ideeëngeschiedenis, Geschiedenis van de filosofie, Epistemologie, Metafysica, Filosofische psychologie, Filosofie van de humane wetenschappen
Project type:PhD project