< Terug naar vorige pagina

Project

Opvoedingsschema's: Een Experimentele Aanpak

Opvoedingsgedrag wordt, al dan niet bewust, beïnvloed door een aantal onzichtbare factoren, zoals ideeën en verwachtingen over kinderen opvoeden. Dit voorstel focust op de onzichtbare factoren om beter te begrijpen hoe ouders omgaan met het gedrag van hun kind. Volgens de theorie ontstaat opvoedingsgedrag in vier stappen. Een eerste stap is het opmerken van het kindgedrag (bvb. zien dat het kind iemand duwt). In een tweede stap interpreteert en evalueert de ouder dit gedrag (bvb. kind duwt met opzet en is stout). In een derde stap houdt de ouder rekening met informatie uit de omgeving (bvb. kind duwt om zichzelf te verdedigen) en in een vierde stap beslist de ouder hoe te reageren (bvb. kind berispen). Deze vier stappen worden beïnvloed door de ideeën over opvoeding die een ouder heeft. Wij gaan onderzoeken hoe deze ideeën beïnvloeden welk kindgedrag wordt opgemerkt en hoe dit wordt geëvalueerd. Verder gaan we na of we door middel van een computertaak ouders vooral kunnen laten focussen op positief kindgedrag. Dit kan tot positiever opvoedingsgedrag leiden, wat een focus is van programma’s voor opvoedingsondersteuning.
Datum:1 okt 2019 →  30 sep 2020
Trefwoorden:Parenting, Social information processing, Attentional bias, Experimental, Naturalistic
Disciplines:Orthopedagogische evaluatie en diagnostiek