< Terug naar vorige pagina

Project

Optimale sensorfusie voor autonome binnenvaart

Autonome schepen voor de binnenvaart zullen een oplossing bieden voor tal van sociaal-economische problemen. Terwijl de binnenvaartsector lijdt onder een uitstroom van verladers en een gebrek aan investeringen in nieuwe schepen resulterend in het gebruik van ouderwetse binnenvaartontwerpen, moet er een duurzame oplossing worden gevonden voor de steeds groter wordende logistieke transportsector, bijvoorbeeld Europa verwacht tegen 2030 een groei van 50% in de EU-havens. Deze uitstroom van arbeidskrachten en instroom van transporteerbare goederen vereist een ontwrichtende innovatie zoals autonome binnenschepen, autonome schepen. Autonome scheepvaart is een opkomend veld dat de kansen aantoont van het vertalen van mobiele robotsensoren en softwaretechnologieën die worden gebruikt in maritieme toepassingen. Momenteel bestaan er tal van sensoren in een maritieme omgeving. Er is echter een goede betrouwbaarheid of adequaatheid ontbreekt, vooral met betrekking tot binnenvaarttoepassingen. Dit doctoraatsonderzoek probeert een optimale sensoropstelling te vinden voor de toepassing van autonome binnenvaart en fuseert de sensorische informatie voor nauwkeurige en efficiënte lokalisatie. De studie richt zich op het ontwerp en de experimentele validatie van een sensorplatform, gebaseerd op GNSS en IMU, en het fuseren van de sensorische informatie waarmee de precieze locatie van het vaartuig specifiek voor de autonome binnenvaarttoepassingen kan worden bepaald.

Datum:28 nov 2017 →  31 mrt 2019
Trefwoorden:Autonomous Ships, Sensor Fusion, GNSS, INS, Robotics, Inland Waterways, Autonomous boats
Disciplines:Keramische en glasmaterialen, Materialenwetenschappen en -techniek, Halfgeleidermaterialen, Andere materiaaltechnologie, Andere ingenieurswetenschappen en technologie
Project type:PhD project