< Terug naar vorige pagina

Project

op zoek naar neurofysiologische correlaten voor een auditief verwerkingsprobleem bij mensen met dyslexie

Over de precieze oorzaak van dyslexie bestaat nog veel discussie. De auditieve temporele verwerkingstheorie stelt dat een verstoorde verwerking van dynamische auditieve informatie aan de basis ligt van de lees- en spellingsproblemen bij dyslexie. Volgens deze theorie zouden basale auditieve problemen interferen met een accurate spraakperceptie en zo de ontwikkeling van adequate fonologische representaties verstoren. Dit fonologisch deficit leidt op zijn beurt tot de lees- en spellingsproblemen bij dyslectische personen. Tot op heden richten de meeste studies zich voornamelijk op het psychofysisch karakter van temporele- en spraakperceptieproblemen, waardoor de neurale onderbouw ervan grotendeels onbekend is. Het doel van dit project is om het temporeel verwerkingsprobleem en de relatie met spraakperceptie en leesvaardigheden bij personen met dyslexie te onderzoeken. Verder willen we de mogelijkheid onderzoeken om neurale verwerking van de spraakomhullende te verbeteren door bepaalde eigenschappen van het spraaksignaal te versterken. Dit project streeft om (1) specifieke neurofysiologische correlaten voor dyslexie te ontdekken en om (2) temporele verwerking en spraakverstaan bij personen met dyslexie te verbeteren via de envelope enhancement strategie. De resultaten zouden op termijn in de klinische praktijk gebruikt kunnen worden voor een vroege detectie en interventie van dyslexie.

Datum:1 sep 2015 →  11 dec 2019
Trefwoorden:EEG, Dyslexia, Auditory Processing
Disciplines:Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering
Project type:PhD project