< Terug naar vorige pagina

Project

Ontwikkeling van het neurologisch leesnetwerk bij kinderen met een familiaal risico op dislexie.

Leren lezen begint met het bewustzijn dat grafemen verwijzen naar fonemen. Om stabiele foneem-grafeem correspondenties te ontwikkelen, moet het auditief systeem op een accurate wijze spraak verwerken. Bij personen met dyslexie (een leerstoornis gekenmerkt door ernstige en persistente lees- en/of spelling­problemen) lijken er zich reeds voor het leren lezen problemen voor te doen met auditieve verwerking en spraakperceptie. Het zijn misschien wel gedragsmatige indicatoren voor dyslexie. Maar, er is slechts weinig geweten over de neurale ontwikkeling van het auditieve system in relatie tot lezen en dyslexie. Tijdens de leesontwikkeling passen de hersenen zich aan door het ontwikkelde systeem voor gesproken taal te reorganiseren en te verbinden tot een leesnetwerk. Het is daarom cruciaal om de neurale architectuur van auditieve en leesgerelateerde hersenzones te onderzoeken bij kinderen in de voorschoolse periode en te bestuderen hoe deze zich ontwikkelen tot een adequaat lees netwerk. In dit project bestuderen we deze ontwikkeling met behulp van drie objectieve neurologische technieken (Diffusion Tensor Imaging, Resting-State Functional Connectivity and Auditory Steady-State Responses) en relateren deze aan psycho­fysische en cognitieve metingen in een longitudinaal design, beginnend voor de start van de formele lees­instructie. We hopen op die manier bij te dragen tot de theorievorming over en de ontdekking van neuro­fysiologische indicatoren van dyslexie. Dit is belangrijk voor de vroegtijdige detectie van deze leerstoornis.
Datum:1 jan 2012 →  31 dec 2015
Trefwoorden:Resting-State Functional Connectivity, Neural development, Family Risk, Auditory Steady-State Responses, Diffusion Tensor Imaging, Speech perception, Auditory processing, Dyslexia
Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften