< Terug naar vorige pagina

Project

Ontwikkeling van een gekoppeld bron- en ontvangermodel voor trillingen ten gevolge van spoorverkeer in een stedelijke omgeving.

Bij het analyseren van het dynamisch gedrag van bouwkundige constructies is het vaak van essentieel belang om de interactie tussen de structuuren zijn omgeving in rekening te brengen. Ondanks de opkomst van rekenkrachtige en performante computers blijft het numeriek oplossen van grootschalige dynamische grond-structuurinteractieproblemen echter heel uitdagend en vanuit rekentechnisch oogpunt dikwijls onhaalbaar.

Dit proefschrift focust op de ontwikkeling en toepassing van efficiënte, stabiele, en nauwkeurige technieken voor het oplossen van dynamische grond-structuurinteractieproblemen, met een nadruk op lineaire problemen geformuleerd in het frequentiedomein. Een substructuurmethode wordt aangewend, waarbij eindige elementen voor één of meerdere structuren gekoppeld worden met randelementen voor de ondergrond. De gelaagdheid van de grondwordt hierbij expliciet in rekening gebracht. Innovatieve methoden die de efficiëntie en de toepasbaarheid van bestaande driedimensionale en tweeëneenhalfdimensionale formuleringen verbeteren worden voorgesteld; deze technieken maken het oplossen van grootschalige dynamische grond-structuurinteractieproblemen mogelijk. De rekentechnische performantie van devooropgestelde procedures wordt nagegaan en hun toepasbaarheid wordt geïllustreerd aan de hand van numerieke voorbeelden.

De nieuwe technieken worden vervolgens aangewend om een aantal uitdagende dynamische grond-structuurinteractieproblemen op een efficiënte manier op te lossen.Deze toepassingen hebben allen betrekking op het voorspellen van trillingen in de bebouwde omgeving veroorzaakt door treinverkeer. De efficiëntie van trillingsbeperkende maatregelen op het golfvoortplantingspad in de grond wordt eerst in detail bestudeerd, wat een fundamenteel inzicht in de onderliggende fysische mechanismen oplevert; zowel open sleuven alsstijve wanden worden geanalyseerd. Daarnaast wordt ook de golfvoortplanting in een dichtbebouwde stedelijke omgeving onderzocht, waarbij de dynamische interactie tussen nabijgelegen gebouwen in rekening wordt gebracht.
Datum:1 okt 2010 →  30 sep 2014
Trefwoorden:Dynamics of structures, Dynamic soil-structure interaction, Piled foundations, Traffic induced vibrations
Disciplines:Structurele ingenieurskunde, Andere burgerlijke ingenieurswetenschappen en bouwkunde, Bouwkunde en gebouwentechnologie
Project type:PhD project