< Terug naar vorige pagina

Project

Ontwikkeling en impactassessment van een STEM schoolmodule gericht op de socio-technologische kwestie van nucleaire energie

Dit project sluit aan bij internationale tendens tot STEM onderwijs (Science, Technology, Engineering en Mathematics). Het leertraject dat in een ‘case-study’ zal worden aangeboden en onderzocht, richt zich op leerlingen 3e graad secundair onderwijs. Het wil hen diepgaande STEM kennis laten opdoen om een onderbouwd debat te kunnen aangaan en zich op een zorgzame manier te leren verhouden ten opzichte van nucleaire energie. Om deze socio-technologische kwestie te leren hanteren worden ze ook aangezet na te denken over praktische ethiek en burgerschap. Er zal onderzocht worden welke meerwaarde de module kan brengen (1) voor de kennis ontwikkeling van leerlingen over radioactiviteit en kernenergie, (2) voor de attitude ontwikkeling van leerlingen in relatie tot het socio-technologische vraagstuk van nucleaire energie, en (3) voor de ontwikkeling van STEM motivatie bij leerlingen.

Datum:1 apr 2019 →  30 jun 2020
Trefwoorden:STEM education (Science, Technology, Engineering and Mathematics)., socio-technological issue, learning
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wetenschappen, technologie en ingenieurswetenschappen