< Terug naar vorige pagina

Project

Online marktonderzoek.

Ondernemers doen vaak een beroep op een keuze-experiment om de noden en wensen van hun klanten te leren kennen. Deze bevragingen verlopen alsmaar meer online omwille van de grote kostenbesparingen die hiermee kunnen gerealiseerd worden. Bij online bevragingen kunnen de gegeven antwoorden ogenblikkelijk verwerkt worden. Deze informatie kan dan gebruikt worden voor het online genereren van een nieuwe keuzeset die geoptimaliseerd werd voor die bepaalde respondent en op die manier kan de heterogeniteit in de markt nauwkeuriger beschreven worden. We willen een dergelijke sequentiële aanpak optimaliseren voor de verschillende modellen die momenteel gebruikt worden om de marktheterogeniteit te beschrijven. Een ander voordeel van online bevragingen is dat eerst informatie kan opgevraagd worden over een aantal covariaten (zoals leeftijd en geslacht) vooraleer keuzesets te genereren. In het tweede deel van dit project zullen we deze informatie gebruiken om de a priori informatie te verbeteren die gebruikt wordt voor het genereren van de keuzesets. Ook willen we deze informatie gebruiken om een oplossing te bieden voor het zelfselectieprobleem; aangezien de onderzoeker minder controle heeft over de steekproef van respondenten die bevraagd wordt, zijn vaak een aantal segmenten over- of ondervertegenwoordigd en moet hiermee rekening gehouden worden om betrouwbare resultaten te verkrijgen over de preferenties in de markt.
Datum:1 jan 2010 →  31 dec 2013
Trefwoorden:Design of experiments, Market research, Discrete choice model, Mixed logit model, Latent class model, Online surveys
Disciplines:Toegepaste wiskunde, Statistische en numerieke methoden, Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme, Marketing