< Terug naar vorige pagina

Project

Online en sociale media in tijden van migratie en vluchtelingstromen: Nation branding in vijf Europese landen

Aangezien online media een zeer belangrijk kanaal is geworden voor promotie en het bereiken van een buitenlands publiek, richt hedendaags onderzoek in nationale branding zich op het imago van e-merk en digitaal beeld van een land. In het huidige onderzoek ontbeert er echter de studie naar de impact van de nieuwste grote migratiebeweging, die in 2015 zijn hoogtepunt bereikte, op Europese nationale merkstrategieën. De ambitie van dit onderzoek is een analyse te leveren van online nationale merkstrategieën van vijf Europese landen, namelijk België (inclusief Brussel, Vlaanderen en Wallonië), Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Zweden in de jaren 2010. Het doel daarvan is te bepalen welke (zowel culturele als individue) aspecten worden geproduceerd in de materialen die op de officiele sociale media van landen worden gepubliceerd. De speciale focus ligt op de gegevens die te maken hebben met migratie en vluchtelingenbeweging sinds 2014, omdat het een belangrijke rol heeft gespeeld bij het vormen van de perceptie door bewoners en een sterk beïnvloede politieke en mediaagenda van de EU. Het onderzoek heeft ook tot doel een schaal te ontwikkelen om de waarneming van nationale merken bij het publiek te meten. De doelstelling is om te onderzoeken of alle zes aspecten in Anholt's Nation Brand Hexagon (toerisme, export, governance, investeringen en immigratie, cultuur en erfgoed, samenleving) echt door het publiek worden waargenomen of dat een nationaal merk kan worden gebouwd op potentieel verschillende theoretische modellen dan een zeshoek. De derde doelstelling is het analyseren van de impact van online media op het vormgeven van de perceptie van de publieke opinie binnen de nationale merkstrategie.

Datum:25 sep 2018 →  25 sep 2022
Trefwoorden:nation branding, social media, migration
Disciplines:Communicatie, Communicatietechnologie
Project type:PhD project