< Terug naar vorige pagina

Project

Onderwijstechnologie, zelf-regulatie en conceptueel begrip in STEM

Om succesvol te zijn in het hoger onderwijs, moeten STEM-studenten niet enkel conceptueel begrip in een breed scala van wetenschappelijke onderwerpen ontwikkelen, maar ook zelfregulerende leervaardigheden. Dit doctoraat onderzoekt hoe onderwijstechnologie zowel de ontwikkeling van zelfregulerende leervaardigheden als conceptueel begrip in de mechanica kan beïnvloeden. Het onderzoek bouwt voort op eerder werk van Hardebolle et al. (2020) en het raamwerk van Tormey et al. (2019), die ontdekten dat de “Learning Companion”, een app die een online leerdagboek combineert met een learning analytics dashboard waar studenten hun leergewoonten kunnen evalueren en feedback kunnen krijgen, de zelfregulatie van eerstejaarsstudenten ondersteunt. Aangezien het aanleren van zelfregulerende leerstrategieën het effectiefst is wanneer het gekoppeld wordt aan de discipline waarin ze gebruikt moeten worden (Hattie, Biggs, & Purdie, 1996), is het doel om het concept van de Learning Companion aan te passen aan de specifieke discipline mechanica. Door studenten doelgerichte vragen te stellen, willen we aanwezige misconcepties in de mechanica opsporen en studenten hiervan bewust maken. Het uiteindelijke doel is om de impact van deze interventies op de zelfregulatie en het conceptuele begrip van studenten in mechanica te onderzoeken. • Hardebolle, C., Jermann, P., Pinto, F., & Tormey, R. (2020), Impact of a learning analytics dashboard on the practice of students and teachers, SEFI 47th Annual Conference: Varietas Delectat... Complexity Is the New Normality, Proceedings, 1622–1632. • Hattie, J., Biggs, J., & Purdie, N. (1996), Effects of Learning Skills Interventions on Student Learning: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, Vol. 66, No. 2, 99–136. • Tormey, R., Hardebolle, C., Pinto, F., & Jermann, P. (2019), Designing for impact: a conceptual framework for learning analytics as self-assessment tools, Assessment & Evaluation in Higher Education, 1–11.

Datum:1 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:educational technology, self-regulation, conceptual understanding, STEM
Disciplines:Andere ingenieurswetenschappen en technologie niet elders geclassificeerd
Project type:PhD project