< Terug naar vorige pagina

Project

Onderwijsinnovatie in communicatietraining in de opleiding Geneeskunde

Communicatietraining is een belangrijk deel van de opleiding Geneeskunde en omvat training in persoonsgerichte communicatie, shared decision-making, motiverende gespreksvoering, feedback, etc. De didactische standaard in communicatietraining is nog steeds ervaringsgericht leren in verschillende vormen, waaronder practica en rollenspellen. Toenemend worden alternatieve didactische vormen ingezet in onderwijs, zoals digitale tools, artificiële intelligentie, multidisciplinaire samenwerkingsvormen en feedbacktechnieken. In dit onderzoek willen we onderzoeken wat de impact van de innovatieve onderwijsvormen is op de communicatietraining van studenten Geneeskunde in de bacheloropleiding. Daarenboven willen we onderzoeken welke context nodig is voor het effectief implementeren van innovatieve tools en willen we barrières en facilitatoren identificeren.

Datum:1 jan 2024 →  Heden
Trefwoorden:educational innovation, medicine, cooperative learning, feedback, higher education, digital technologies, communication skills, motivational interviewing
Disciplines:Educatieve technologie, Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie
Project type:PhD project