< Terug naar vorige pagina

Project

Neurologische biomarkers in de predictie van arm- en handfunctie en behandelingsseffecten bij kinderen met unilaterale cerebrale parese.

Kinderen met unilaterale cerebrale parese (CP) vertonen veel sensorische en motorische stoornissen wat leidt tot beperkingen in hun arm- en handfunctie. Heden hebben we onvoldoende inzicht in de complexe onderliggende neuropathologie en is er weinig gekend over hoe karakteristieken van het hersenletsel en hersenreorganisatie het resultaat van de behandeling beïnvloeden. De doelstellingen van het project zijn (1) het identificeren van de neurologische biomarkers in de predictie van bovenste lidmaat functie bij kinderen met unilaterale CP, (2) het onderzoeken of beeldvormingsparameters kunnen voorspellen of kinderen een goed behandelingsresultaat behalen na intensieve therapeutische benaderingen. We zullen gebruik maken van beeldvormingstechnieken en niet-invasieve hersenstimulatie om (1) de anatomische karakterisatie van het hersenletsel met behulp van magnetische resonantie imaging (MRI), (2) structurele en functionele hersenconnectiviteit van het motorische en sensorische s ysteem gekwantificeerd door diffusie MRI (dMRI) en resting state functionele MRI (rs-fMRI), en (3) corticale reorganisatie gemeten door transcraniële magnetische stimulatie (TMS) en spiegelbewegingen, te onderzoeken. De bovenste lidmaat functie zal worden bestudeerd door gebruik te maken van een geïntegreerde sensorimotorische evaluatie. Deze evaluatie zal bestaan uit klinisch metingen en kwantitatieve metingen, met name driedimensionele bewegingsregistratie en oppervlakte electromyografie.
Datum:1 okt 2014 →  31 dec 2018
Trefwoorden:Rehabilitation, Neuroimaging, Evaluation, Upper limb function, Cerebral palsy
Disciplines:Orthopedie, Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Pediatrie en neonatologie, Verpleegkunde, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen