< Terug naar vorige pagina

Project

Neuroanatomische en neurofysiologische predictoren van dyslexie.

Neuroanatomische en neurofysiologische predictoren van dyslexie: op zoek naar meer gevoelige indicatoren voor individuele diagnostiek Via dit project willen we enkele innovatieve neuroanatomische en neurofysiologische beeldvormingstechnieken toepassen op subjecten met dyslexie. Meer bepaald willen we de bruikbaarheid van deze technieken voor individuele diagnostiek exploreren. Ter voorbereiding van nieuwe studies naar de mogelijkheid tot vroegtijdige diagnostiek van kinderen met dyslexie, hebben we momenteel een grootschalige studie lopende met normaal lezende en dyslectische volwassenen. Dertig volwassenen met dyslexie en 30 nauwkeurig gematchte controlesubjecten werden geselecteerd en werden uitgebreid getest inzake lees- en spellingvaardigheden, fonologische vaardigheden, basale auditieve en visuele sensitiviteit, spraakperceptie, en ERP-sensitiviteit. Het is onze doelstelling om van deze uitzonderlijk goed geselecteerde onderzoeksgroep ook de neurologische DTI en fMRI metingen af te nemen. Naast de bijzonder relevante neurologisch-diagnostische informatie zal dit ons ook toestaan om de gedragsmetingen te relateren aan neuroanatomische en neurofysiologische metingen. Voor het afnemen van deze neurologische metingen werd ons al formele toelating verleend door de betrokken Ethische Commissie. De DTI en fMRI metingen gebeuren op de high-magnetic-field MRI-scanner van het UZ Leuven. Voor de DTI-metingen hebben we financiering verworven via het FWO en het Bijzonder Onderzoeksfonds van de K.U.Leuven (evenals voor de gedrags- en ERP-metingen). Met de steun van het Hulpfonds Koningin Fabiola kunnen we in dit project ook de nieuwe multivariate fMRI techniek verfijnen en op onze doelgroep toepassen.
Datum:1 jan 2009 →  31 dec 2009
Trefwoorden:Dyslexia
Disciplines:Orthopedagogiek en onderwijs voor specifieke onderwijsbehoeften