< Terug naar vorige pagina

Project

Naar een Nieuw Realisme in Film. De Cinema van Wang Bing.

Dit project beoogt een centrale positie te creëren voor de hedendaagse Chinese filmmaker Wang Bing in het discours van mondiale en Chinese bioscopen en binnen recente kritische discussies over realisme in film. Wang Bing wordt wereldwijd gevierd als de belangrijkste documentairemaker van het decennium, maar zijn werk moet nog steeds een degelijke academische studie krijgen. Zijn stijl is gericht op gedetailleerde documentatie van mensen die in de marge van de Chinese post-socialistische samenleving leven. Het wordt gekenmerkt door lange takes die tegelijkertijd afstandelijk en meeslepend zijn. Mijn doel is dubbel: de kritische betekenis van Wang's cinema verkennen op het niveau van zijn specifieke esthetische keuzes, en ten tweede, licht werpen op Wang's cinema in de context van een waargenomen kritisch-realistische draai in de hedendaagse cinema. De mate waarin Wang zijn geloof in de werkelijkheid stelt, doet ons terugkeren naar Lukács' theorie van de representatie van een totaliteit zoals gevonden in 19e-eeuwse realistische romanschrijvers als Tolstoj en Balzac die de lichamelijke en psychologische vervreemding onder het kapitalisme tegengaan. Om de terugkeer van de werkelijkheid in de hedendaagse film en in het werk van Wang in het bijzonder te begrijpen, zal ik het concept van 'mapping totality' opnieuw toepassen, zoals het oorspronkelijk werd voorgesteld door marxistische theoretici als Lukács en Jameson, en tegelijk hun inzichten afwegen ten opzichte van de concrete hedendaagse artistieke praktijk.
Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2017
Trefwoorden:CINEMA
Disciplines:Curatoriële en aanverwante studies, Geschiedenis, Andere geschiedenis en archeologie, Kunststudies en -wetenschappen, Artistiek ontwerp, Audiovisuele kunst en digitale media, Erfgoed, Muziek, Theater en voorstelling, Visuele kunsten, Andere kunsten, Productontwikkeling, Studie van de regio's
Project type:Samenwerkingsproject