< Terug naar vorige pagina

Project

Naar een beter begrip van parentale burn-out bij ouders van kinderen met een autismespectrumstoornis of cerebrale parese: Een multi-methode, multi-informant benadering

Parentale burn-out (PB) is een conditie die gekenmerkt wordt door intense uitputting in de ouderrol, emotionele afstand tegenover het kind en een gevoel van tekortschieten als ouder, welke voortkomt uit een langdurige blootstelling aan opvoedingsstress. Ondanks de groeiende interesse voor PB bij ouders van kinderen met een neurotypische ontwikkeling, is er nog nauwelijks onderzoek naar PB bij ouders van kinderen met een beperking, zoals een autismespectrumstoornis (ASS) of cerebrale parese (CP). Aangezien het ouderschap bij deze ouders gepaard gaat met meer en specifieke uitdagingen, lopen deze ouders wellicht een verhoogd risico op PB. Dit project bestudeert in welke mate deze ouders PB ervaren en onderzoekt de ouder-, context- en kindfactoren en de temporele dynamieken die ervoor zorgen dat de balans van opvoedingsstress naar PB overhelt. Door een multi-methode, multi-informant benadering gericht op zowel moeders, vaders als koppels toe te passen, beoogt dit project vier objectieven: (1) het beschrijven van PB in en tussen ouders van kinderen met ASS, CP en een referentiegroep, (2) het identificeren van antecedenten van PB, (3) het verkennen van het dynamisch samenspel van deze antecedenten en opvoedingsstress in de voorspelling van PB en (4) het onderzoeken van de complexe processen tussen partners bij ouders van kinderen met ASS of CP. Dit project zal het begrip van PB bij deze ouders verdiepen en het pad effenen voor een betere vroegdetectie en ondersteuning op maat.

Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:Ouderlijke burn-out
Disciplines:Opvoedingsproblemen, Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Gezinsbegeleiding