< Terug naar vorige pagina

Project

Multi-schaalmodellering van trillingsgeïnduceerde schade aan gebouwen in metselwerk.

In dit project wordt het effect van trillingen afkomstig van verkeer of bouwactiviteiten op gebouwen onderzocht. De succesvolle beoordeling en het voorkomen van trillingsge¨ınduceerde schade vergt realistische grenswaarden, die gebaseerd zijn op een gefundeerd inzicht in onder meer de interactie van de grond met de stuctuur en het dynamisch gedrag van brosse constructiematerialen. Voor de berekening van het afgestraalde golfveld afkomstig van trillingsbronnen van grote amplitude (inheien van palen, explosies), waar een deel van de grond zich niet-lineair gedraagt, zijn de huidige numerieke technieken zeer rekenintensief of instabiel. Om de rekentijd te verminderen wordt een verplaatsingsgebaseerde perfect gekoppelde laag (E: perfectly matched layer) ontwikkeld, die een stabiele berekening in het tijdsdomein moet toelaten. Voor de modellering van het breukgedrag van metselwerk wordt een multischaalformulering gebruikt. De bakstenen en mortellagen worden op mesoschaal gemodelleerd met een interfacemodel. Om op macroschaal de lokalisatie van schade discreet weer te geven wordt een X-FEM methodiek aangewend. Het onderzoek spitst zich toe op de formulering van de homogenisatie van de meso- naar de macroschaal, de scheurinitiatie en de scheurpropagatie. De ontwikkeling van een multischaalmodel voor metselwerk in combinatie met geavanceerde grond-structuurinteractietechnieken moet toelaten een beter inzicht te verwerven in trillingsgeïnduceerde schade.
Datum:1 okt 2009 →  30 sep 2015
Trefwoorden:Multiscale modeling, Masonry, X-FEM, Perfectly matched layers, Dynamic soil-structure interaction, Vibration induced damage
Disciplines:Bouwkunde en constructietechnologie, Aardbevingsengineering, Geotechnische en omgevingsingenieurswetenschappen, Waterbouwkunde, Windtechnologie