< Terug naar vorige pagina

Project

Missionarissen in een postkoloniale context: de ontwikkeling van Jezuïtische business-managementscholen in India

Management- en businessscholen vormen een transnationaal netwerk van kennisinstituten die verantwoordelijk zijn voor het opleiden van aanzienlijke delen van de bevolking. De theorieën, instrumenten en methoden die op managementscholen worden onderwezen, zijn op grote schaal verspreid en hebben verschillende niveaus van sociale organisatie doordrongen. Managementscholen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de legitimering van nieuwe kennis die co-productief is voor de economische, sociale en politieke normen van de moderne wereld en die verstrikt zijn geraakt in het creëren van nieuwe identiteiten en subjectiviteiten. Toch ontbreekt het ons aan historisch inzicht in hoe de opkomst van managementeducatie samenlevingen heeft veranderd. Dit proefschrift geeft een gesitueerd verslag van hoe een managementinstituut in de stad Ahmedabad, India, zich sinds de oprichting in 1962 heeft ontwikkeld tot een locatie die verweven was met de productie van India als sociaal-politiek en economisch complex. Het onderzoekt hoe het Indian Institute of Management Ahmedabad een ruimte vormde waar een nieuw en modern India kon worden geïmagineerd en geïmplementeerd. De studie beschrijft hoe deze managementschool productief was aan nieuwe identiteiten, discoursen en instellingen in de Indiase samenleving. Deze microhistorische studie, gebaseerd op veldwerk, interviews en archiefonderzoek in India en de VS, draagt bij aan ons begrip van hoe hoger onderwijsinstellingen krachtige plaatsen vormen in de transformaties van samenlevingen en de ontwikkeling van nationale identiteiten.

Datum:1 okt 2017 →  30 nov 2021
Trefwoorden:missionary history, business management education, history of education, India
Disciplines:Curatoriële en aanverwante studies, Geschiedenis, Andere geschiedenis en archeologie, Kunststudies en -wetenschappen, Artistiek ontwerp, Audiovisuele kunst en digitale media, Erfgoed, Muziek, Theater en voorstelling, Visuele kunsten, Andere kunsten, Productontwikkeling, Studie van de regio's
Project type:PhD project