< Terug naar vorige pagina

Project

Mickey lezen: de transnationale receptie van een kindermagazine in kaart gebracht

Het Disney-personage Mickey Mouse is een wereldwijd icoon dat generaties, culturen en media overstijgt. ‘Mickey lezen’ bestudeert de appropriatie en receptie van de Italiaanse en Franse Mickey-tijdschriften van 1932 tot 1968. In tegenstelling tot de tekenfilms en stripalbums zijn deze tijdschriften nog niet vergelijkend onderzocht. Ze bieden nochtans de kans om de praktijken van aanpassing en toe-eigening te vergelijken, en vervolgens te bestuderen hoe die door de lezers werden onthaald. In het bijzonder zal ik onderzoeken hoe Franse en Italiaanse uitgevers lokale Mickey magazines maakten en hoe de lezers op dat product reageerden in correspondentierubrieken, door deel te nemen aan wedstrijden en in Mickey clubs. Vanaf de jaren 1940 was de veramerikaniseerde populaire kinderpers onderhevig aan politieke druk, censuur en de concurrentie van nieuwe media. Mickey werd gehaat en geliefd, en dook na de Tweede Wereldoorlog weer op om in de jaren 1950 volop te floreren. ‘Mickey lezen’ zal de hypothese onderzoeken dat deze tijdschriften een smeltkroes vormden van lokaal en globaal materiaal en dat ze daardoor herkenbaar waren voor Italiaanse en Franse kinderen. Het onderzoek zal nieuwe inzichten verschaffen in de lokale toepassing van Mickey-magazines en de tot dusver onderbelichte reacties die ze opriepen bij jonge lezers. Tegelijk zal het verklaren welke transmediale en commerciële strategieën gericht waren op kinderen als consumenten.

Datum:1 nov 2023 →  Heden
Trefwoorden:Transnationale, kindertijdschriften, reactie van de lezer
Disciplines:Cultuurgeschiedenis, Grafische kunst, Geschiedenis van het onderwijs, Vergelijkende literatuurstudies