< Terug naar vorige pagina

Project

Metingen en modellering van aero-akoestische installatie-effecten in tangentiële ventilator

Het doel van veel actoren in de automotive toeleveringsbedrijven is om hun klanten airconditioningsystemen te bieden die het beste thermische en akoestische comfort garanderen. De numerieke middelen die voor dit doel zijn geïmplementeerd zijn (U) RANS- en LBM-simulaties. De simulatie van de mechanismen voor het genereren van lawaai omvat een fijne voorspelling van de onstabiele aspecten van de stroming, rekening houdend met de vervorming van de stroming en de turbulentie van de binnenkomende stroming. Deze eigenschappen zijn echter niet voldoende bekend in industriële systemen en kunnen aanzienlijk variëren, afhankelijk van de vorm van de kanalen, de aanwezigheid van kleppen en warmtewisselaars, enz. Bovendien hangt de effectieve simulatie van aerodynamische en akoestische installatie-effecten af van een eerdere identificatie van de componenten die verantwoordelijk zijn voor de dominante akoestische emissies.De doelstellingen van het hieronder beschreven onderzoeksprogramma zijn: 1) experimentele gegevens verstrekken om de effecten van installatie en dominante akoestische bronnen te identificeren en hun numerieke modellen te valideren 2) om, op basis van de precedenten van de resultaten, ontwerpcriteria op basis van de simulatieketens te identificeren op zijn plaats bij het bedrijf.
Datum:26 feb 2019  →  Heden
Trefwoorden:Aero-acoustics, Tangential fan, Multi-ports eduction
Disciplines:Akoestiek, geluid en trillingsgerelateerde ingenieurskunde
Project type:PhD project