< Terug naar vorige pagina

Project

Mentoring: Een nieuwe theoretische en cross-disciplinaire benadering

De voorbije 15 jaren tonen een proliferatie aan mentoringprogramma’s in verschillende domeinen. Het zonder meer accepteren van de gunstige effecten van mentoring verleidt opleidingsinstellingen wereldwijd tot het investeren van steeds meer tijd en middelen in mentoringprogramma’s. Hoewel er enige evidentie is voor positieve effecten, is de vooruitgang in onderzoek over mentoring eerder beperkt door een gebrek aan kritische benaderingen en theorie-gedreven onderzoek en de eenzijdige focus op individuele competentie. Dit project biedt een antwoord op deze hiaten door: (1) een theoretisch kader te ontwikkelen dat toelaat om mentoring te conceptualiseren als een relationeel fenomeen dat gerealiseerd wordt binnen de contouren van een specifieke temporele en socio-culturele context, en (2) dit kader operationaliseren en valideren in een comparatieve gevalsstudie van mentoring in de lerarenopleiding en het medisch onderwijs, resulterend in een robuust empirisch begrip van de mechanismen op basis waarvan mentoring het leren van mentees (niet) ondersteunt.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:Mentor, Mentoring, Teacher Education, Medical Education, Discursive Practice, Workplace learning
Disciplines:In service leren en opleidingen op de werkplek, Lerarenopleiding, Curriculum en pedagogiek van geneeskunde, verpleegkunde en gezondheidswetenschappen