< Terug naar vorige pagina

Project

Leren om te lezen. Lezen om te leren. De pedagogie van de literatuur (1800-vandaag).

In de negentiende eeuw groeit het onderwijs uit tot een van de belangrijkste literaire instituties. De school bepaalt mee hoe en wat mensen lezen, welke literatuuropvattingen er bij een ruimer publiek ingang vinden, welke schrijvers en werken tot de canon gaan behoren, enz. Tegelijk ontstaat in de literatuur het dominante narratief dat de ‘ware’ literatuur zich aan de invloed van de school onttrekt en een schoolse omgang met literatuur authentieke literaire ervaring juist in de weg staat. Dit onderzoek brengt de complexe verhouding in kaart tussen de school en de literatuur in Vlaanderen en Nederland van 1800 tot vandaag. Welke functies worden er in de school aan de literatuur toegekend? Hoe verhoudt de literatuur zich tot de schoolse omgang met teksten, schrijvers, de literaire geschiedenis? In onderwijswetten, curriculumoverzichten, bloemlezingen, literatuurgeschiedenissen, egodocumenten én romans en gedichten wordt op zoek gegaan naar een antwoord op die vragen.
Datum:1 okt 2022 →  Heden
Trefwoorden:Modern literature, Dutch literature, Literary pedagogy
Disciplines:Moderne literatuur, Nederlandse literatuur, Poëzie, Sociologie van literaire teksten