< Terug naar vorige pagina

Project

Leeftijd in jeugdliteratuur (CAFYR). (CAFYR)

Met "Constructing Age for Young Readers" (CAFYR) gaat Vanessa Joosen na hoe leeftijd vorm krijgt in jeugdboeken en of die boeken kunnen bijdragen tot een dialoog tussen generaties. Ze onderzoekt daarbij welke leeftijdsnormen er in Britse, Nederlandse en Vlaamse jeugdboeken te ontdekken zijn. Naast de personages en de visies op leeftijd bestudeert haar team de leeftijd van de auteur, de leeftijd van de beoogde lezer en de leeftijd van de echte lezer. Schrijven jonge auteurs anders over een bepaalde leeftijdscategorie dan oudere auteurs? Snijden schrijvers andere onderwerpen aan of kiezen ze andere soorten personages als ze zelf ouder worden? Verder onderzoeken Joosen en haar team het werk van auteurs die voor verschillende doelgroepen schrijven, zoals kinderen en volwassenen, of kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. Dat ze hun stijl en thematiek aanpassen is evident, maar hoe dan precies? Ten slotte gaan de onderzoekers na of lezers van verschillende leeftijden boeken anders interpreteren. Speelt leeftijd een rol bij de thema's die lezers beklemtonen in hun leeservaring of de personages die ze sympathiek vinden? Om al die vragen te beantwoorden bestuderen de onderzoekers 600 kinderboeken en zetten ze verschillende methodes in. Een deel van de analyses zullen met computerprogramma's uitgevoerd worden. Computers gaan op zoek naar patronen in de boeken, en dat levert vaak verrassende resultaten op. Met dit project wil Vanessa Joosen de dialoog over leeftijd stimuleren en meer erkenning vragen voor de gelijkenissen en de diversiteit tussen mensen in alle fasen van het leven.
Datum:1 feb 2019 →  31 jan 2024
Trefwoorden:LITERAIRE FICTIE, KINDERLITERATUUR, DIGITALE MENSWETENSCHAPPEN, VEROUDERING
Disciplines:Literatuurwetenschappen niet elders geclassificeerd