< Terug naar vorige pagina

Project

Kunnen we 'rekenen' op orde?

In het alledaagse leven doen we regelmatig beroep op rekenvaardigheden en mathematische inzichten. Verschillende factoren dragen hiertoe bij, één van deze factoren die veelvuldig is bestudeerd is de efficiënte verwerking van numerieke symbolen, i.e. cijfers. Ondanks het belang hiervan voor rekenvaardigheid, is het tot op heden nog niet duidelijk hoe we de betekenis van deze cijfers leren. In dit project, zal ik eerst de populaire theorie schetsen dat we cijfers leren door ze te associëren met een non-symbolisch aantal (i.e. het aantal objecten). Vervolgens zal ik een aantal problemen aankaarten van deze theorie om nadien het alternatief voor te stellen dat we cijfers leren op basis van hun onderlinge orde relaties (i.e. 4 komt na 3, 3 komt na 2 enz.). In dit project, stel ik een aantal gedrags- en neurostudies voor met als doel het grondig evalueren van de mogelijkheid dat de semantische representatie van cijfers gebaseerd is op onderlinge orde associaties en dus onafhankelijk is van hoe we non-symbolische hoeve elheden verwerken.
Datum:1 okt 2016 →  30 sep 2020
Trefwoorden:count
Disciplines:Ontwikkelingspsychologie en veroudering