< Terug naar vorige pagina

Project

Kneedbaarheid in gemedieerde idealen: een paradigma om de effecten van hedendaagse media op het welzijn van adolescenten te begrijpen ( MIMIc). (852317 MIMIc)

Het project start van de observatie dat jongeren gemiddeld één tot meerdere keren per week stress voelen omdat ze het gevoel hebben dat ze niet aan gepercipieerde verwachtingen te kunnen voldoen. Dezelfde groep van jongeren gebruikt ook dagelijks media soms zelfs in die mate dat ze meer tijd spenderen met media dan met hun ouders, vrienden of op school.  In het project formuleren we de stelling dat de media die populair zijn bij jongeren hun vertellen dat ze mooi moeten zijn, professioneel succesvol moeten zijn, populair moeten zijn en een goed, liefst aantrekkelijk lief moeten vinden. Bovendien zijn ze zelf verantwoordelijk voor dit succes, als je hard werkt en dus passioneel streeft om een ideaal te behalen, zal je slagen.  Deze media boodschappen beschrijven wij als kneedbaar omdat ze moeilijk bereikbare idealen als haalbaar voorstellen; in werkelijkheid is het behalen van die idealen vaak een samenspel van factoren en niet enkel het resultaat van hard werken.

We verwachten dat deze boodschappen voorkomen in populaire televisieshows, maar ook in jongeren hun eigen sociale media boodschappen. Vervolgens willen we onderzoeken hoe kneedbare media idealen jongeren beïnvloedden en welke jongeren stress ontwikkelen doordat ze één of meerdere idealen niet kunnen bereiken. Bij andere jongeren verwachten we dat ze zich net gemotiveerd gaan voelen om zichzelf te verbeteren en de idealen te blijven nastreven.

Dit onderzoek zal worden uitgevoerd in 3 landen waaronder België, Frankrijk en Slovenië.

1 via inhoudsanalyse zal het project in kaart brengen aan welke traditionele en sociale media boodschappen jongeren worden blootgesteld

2 via longitudinaal en dagboekonderzoek zal het project nagaan hoe mediaboodschappen relateren aan het welzijn van jongeren

Datum:1 jan 2020 →  Heden
Trefwoorden:media effects, adolescence well-being
Disciplines:Media- en communicatiebeleid, Media- en communicatietheorie