< Terug naar vorige pagina

Project

Innovaties in Methodologieën en Syllabus: Digitale Geesteswetenschappen en Filippijnse literatuur (DigiPhiLit)

CONTEXTDe bredere context voor dit project wordt bepaald door:a) De onevenwichtige toepassing van de digitale geesteswetenschappen (DH)op het onderwijs in vergelijking met de groei ervan als onderzoeksgebied, die de perspectieven op de geschiedenis van de literatuur verandert en een groot potentieel heeft om bij te dragen aan het begrijpen van discoursen in de context en culturele connecties.b) De noodzaak om de didactiek van het afstandsonderwijs verder te ontwikkelen.c) De beperking van syllabi in Hispanic Studies over de hele wereld tot studies over Spanje en Latijns-Amerika, waarbij andere historische Spaanstalige gemeenschappen over de hele wereld worden achtergelaten.BELANGRIJKSTE DOELSTELLINGENDit project richt zich op de verbetering van methoden voor het onderwijzen van literatuur en het dichten van een gat in de syllabi in Hispanic Studies over de hele wereld. Op deze manier willen we de kloof tussen onderzoekstrends en onderwijspraktijken in de geesteswetenschappen verkleinen. De belangrijkste doelstellingen zijn (1) het vergemakkelijken van de integratie van methoden en middelen uit de DH in het literatuuronderwijs in het hoger onderwijs, (2) het mogelijk maken van de studie van Filipijnse literatuur in het Spaans ondanks het gebrek aan specialisten aan de meeste universiteiten in Europa en (3) het verbeteren van de didactiek van het afstandsonderwijs om de studenten vaardigheden te laten verwerven en deze in praktijk te brengen in plaats van de informatie te ontvangen.RESULTATEN1) Het samenstellen, onderzoeken en vergelijken van de syllabi en methodologieën in het literatuuronderwijs in verschillende Europese landen, waarbij goede praktijken in succesvolle grensoverschrijdende samenwerking worden geïdentificeerd.2) De verschillende soorten en middelen van afstandsonderwijs waarbij de universiteiten betrokken zijn, analyseren en gebieden voor ontwikkeling en verbetering vaststellen.3) Bijdragen aan het debat over transnationalisme en het belang van het literatuuronderwijs door zich te richten op de interdisciplinariteit van de Filipijnse literatuur in het Spaans, die helpt om trends in de geschiedenis, sociologie, antropologie, kunst, Engelse studies, Aziatische studies, de evolutie van de taal en de talen in contact te begrijpen.4) Ontwerprichtlijnen en instrumenten voor de ontwikkeling en uitvoering van cursussen over literatuur met behulp van DH, over afstandsonderwijs en over Filipijnse literatuur in het Spaans, die door elke Europese universiteit gebruikt kunnen worden.6) Bijdragen aan de opleiding van docenten in methoden voor afstandsonderwijs die een optimalisatie van de efficiëntie mogelijk maken om dichter bij de eigenlijke klassikale ervaring te komen, en het bevorderen van open onderwijs.PARTNERSDe transnationale context waarin dit project zich afspeelt, is die van een netwerk van 5 jonge universiteiten uit 3 verschillende Europese landen: Universiteit Antwerpen (België), Universidad Rey Juan Carlos (Spanje), UNED (Spanje), Université Paris Nanterre (Frankrijk) en Université Clermont-Auvergne (Frankrijk). We werken samen met een uitgebreid netwerk van collega's over de hele wereld, waaronder Universidad Ateneo de Manilla (Filippijnen) als associate partner.IMPACTOp Europees niveau maakt het project de weg vrij voor de diversificatie van de syllabi in de literatuur en de geesteswetenschappen, de herwaardering van de literatuur en het verkleinen van de kloof tussen onderzoek en onderwijs.Op korte termijn moeten de resultaten van dit project de instellingen in Europa de nodige instrumenten en middelen verschaffen om de DH en de Filipijnse literatuur in hun onderwijs te integreren. De duurzaamheid van het project wordt gewaarborgd door het gebruik van zowel universiteiten als Europese platforms om de verwachte intellectuele output te publiceren (richtsnoeren, onderwijsmateriaal en MOOC's).
Datum:1 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:DIGITALE MENSWETENSCHAPPEN, LITERATUURSTUDIE, AFSTANDSONDERWIJS
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van de humane en sociale wetenschappen, Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten, Computationele linguïstiek, Spaanse literatuur, Andere Aziatische literatuur, Postkoloniale studies